Cunoaște-ți factura

Te ajutăm să înțelegi factura Premier Energy pas cu pas.

Este simplu și foarte explicit.

Apasă cu cursorul pe cifră sau rulează în josul pagini pentru a vedea descrierea fiecărui compartiment.

1
2
3
4
5
6
7
8
9

Pe prima pagină îți punem la dispoziție toate informațiile de care ai nevoie.

1Datele de identificare ale furnizorului

Aici găsești date despre compania noastră:

  • Denumirea juridică;
  • Numărul de identificare;
  • Contul bancar.
2Datele de identificare ale consumatorului

Această rubrică este destinată datelor tale de identificare sau datele titularului de contract, unde poți găsi următoarele informații:

  • Numărul locului de consum, abreviat NLC.
    Fiecărui loc de consum al clientului i se atribuie un număr de cont individual format din 7 cifre, numit „numărul locului de consumˮ, abreviat – NLC. Acesta ajută la identificarea operativă a datelor despre client şi a locului său de consum în baza de date.
  • Numărul facturii.  Acesta este compus din cele 7 cifre ale numărului locului de consum, iar ultimele 3 reprezintă numărul de ordine al facturii.
  • Numărul contractului de furnizare.
  • Numele consumatorului  – este numele persoanei care a încheiat contractul de furnizare a energiei electrice.
  • Adresa poștală  – este adresa la care se expediază facturile.
  • Adresa locului de consum – este adresa unde se consumă energia electrică. Un consumator poate avea mai multe locuri de consum.
3Informații despre factură

În această rubrică găsești următoarele informații:

  • Data emiterii facturii. Factura se emite în ziua următoare citirii datelor contorului. Trebuie să știi că ciclul de citire a indicilor contorului diferă de la un consumator la altul. Datele pot fi citite real sau estimativ.
  • Citirea reală – datele reale înregistrate de contor în ziua preluării acestora de către operatorul de distribuţie.
  • Citire estimativă – formula de calculare estimativă prevede deducerea aritmetică a mediei zilnice din ultimele trei facturi, care se înmulțește la numărul de zile incluse în factura emisă, conform principiului estimativ. Cantitatea de energie facturată poate varia nesemnificativ în raport cu datele reale înregistrate de contor.
    • În cazul în care nu ești de acord cu suma indicată în factură, ne poți transmite online solicitarea ta, alegând opțiunea „Dezacordul privind calculul indicat în factură”. Completează formularul aici.
    • Ai grijă să transmiți datele contorului în perioada activă de facturare (cu 1-2 zile până la data emiterii facturii curente menționată pe aceasta), pentru a plăti mereu exact atât cât consumi și pentru a monitoriza costul facturilor tale.
  • Data expedierii facturii – este ziua în care a fost expediată factura ta prin intermediul serviciilor Poșta Moldovei.
  • Termenul de achitare a consumului curent – data până la care poți achita factura pentru a nu acumula datorii şi a evita aplicarea dobânzii de întârziere a plății.
  • Perioada pentru care a fost facturată – este perioada de timp pentru care s-a realizat facturarea în baza citirii reale de contor efectuate de operatorul de distribuție. Pentru facturile emise în baza unui consum estimat, perioada de facturare reprezintă numărul de zile de estimare.
4Date despre factura curentă

În acest compartiment vei găsi valoarea de plată a consumului de energie electrică pentru perioada de facturare menționată pe factura actuală.

  • Consumul curent este consumul înregistrat în perioada de facturare. În cazul facturilor emise pentru locurile de consum situate în blocuri locative multietajate, consumul curent va cuprinde și cantitatea de energie electrică utilizată pentru iluminarea încăperilor de uz comun (LUC) şi funcţionarea ascensoarelor din blocurile locative.
  • Suma totală pentru consumul curent – reprezintă suma pentru consumul de energie electrică înregistrat în perioada de facturare.
  • Suma unei eventuale datorii pentru facturile anterioare.
5Suma totală spre plată
– reprezintă suma pentru consumul curent și pentru eventualele datorii acumulate.
6Descifrarea componentelor sumei spre plată în corespundere cu prețului actual pentru energia electrică.

Această informație reprezintă cuantumul de 100 % a prețului mediu actual al energiei electrice și reprezintă valoarea sumară a prețului mediu de furnizare energie electrice începând cu generarea acesteia, transportul și distribuția ei prin rețelele electrice și terminând cu prezentarea facturii spre plată. Respectiv suma totală a facturii spre plată include toate aceste componente.

Componentele prețului mediu actual pentru energia electrică stabilit de ANRE:

  • 67,4 % – costul de procurare a energiei electrice (Energocom și alți furnizori).
    Precizăm că, Republica Moldova procură circa 70 % din necesarul de energie de la centrala electrică de la Cuciurgan și/sau din Ucraina și doar aproximativ 30 % din energie se produce pe malul drept al Nistrului (Termoelectrica, Nodul Hidroenergetic Costești, surse regenerabile).
  • 6,5 % – costul serviciului de transport a energiei electrice prin rețelele de tensiune înaltă. Aceste costuri revin serviciilor prestate de către întreprinderea de stat Moldelectrica, care este responsabilă de întreținerea și exploatarea rețelelor de transport a energiei electrice.
  • 19,3 % – costul serviciului de distribuție a energiei electrice (Premier Energy Distribution). Operatorul de distribuție este responsabil de gestiunea, întreținerea și modernizarea rețelelor electrice (linii electrice aeriene, linii subterane, stații electrice, posturi de transformare – până la locul de consum / echipamentul de măsurare al consumatorului final).
  • 6,8 % – costul serviciului de furnizare a energiei electrice. Aceste cheltuieli îi revin furnizorului de energie (Premier Energy), care prestează serviciul de furnizare a energiei electrice în baza unui contract direct cu consumatorul final. Întreprinderea de furnizare gestionează contractele încheiate cu consumatorii finali, elaborează și expediază lunar facturi de plată, colectează plățile pentru energia electrică, gestionează datoriile etc.
7
Graficul consumului de energie electrică pentru ultimele 13 luni
– reprezintă analiza consumul tău mediu lunar în kW și lei, precum și cel mediu etalonat în kWh pe categoria ta de consum.
8Tabel descifrat cu datele contorului și consumul înregistrat.

Aici vei găsi datele cu Numărul contorului, Tipul de consum, Indicațiile precedente și cele actuale ale contorului tău, Cantitatea de kilowați consumați, Modul de citire al contorului (real sau estimativ), Preţul reglementat per kilowatt/oră conform ultimei aprobări a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică și Suma spre plată.

9Dobânda de întârziere.
Cu scopul de a evita acumularea datoriilor, consumatorilor care nu au achitat factura în termenul stabilit, li se aplică o dobândă de întârziere din data imediat următoare scadenței plății până la data achitării creanței, calculată în conformitate cu art.942 al Codului Civil al Republicii Moldova. Pentru dobânda de întârziere curentă, cât și pentru perioadele anterioare se atribuie un număr separat al notei de plată.

Notă: Ai grijă să achiți factura în termenul stabilit, pentru a evita deconectarea instalației tale de la rețeaua electrică.

  • Trebuie să știi, că în cazul neachitării facturii, în decurs de 10 zile calendaristice de la data limită de plată indicată în ea, furnizorul este în drept să deconecteze de la rețeaua electrică instalația care îți aparține.
  • Reconectarea instalațiilor electrice va fi posibilă după eliminarea cauzei care a dus la deconectare și după achitarea tarifului pentru reconectare.

Pe verso facturii vei găsi:

10Datele de contact ale operatorului tău de distribuție – Premier Energy Distribution.

Acestea îți pot fi de folos, dacă ai o întrebare cu privire la semnarea sau reperfectarea contractului de furnizare, recepționarea facturii prin email, modalitățile de plată sau altele.

  • adresa sediului central;
  • telefoanele de contact;
  • adresa de email, a paginii web și contul de Facebook ale distribuitorului.
11Datele de contact ale furnizorului de energie electrică – Premier Energy.

De datele distribuitorului vei avea nevoie în cazul racordării unui nou punct de consum, pentru servicii de proiectare și montare a rețelelor, de verificare a contorului sau eventuale deranjamente în rețea (rupturi de conductoare, calitatea serviciului).

  • adresa sediului central și al oficiului comercial din zona în care te deservești;
  • telefoanele de contact;
  • adresa de email, a paginii web și contul de Facebook ale furnizorului.
12
Graficul ce prezintă
Componentele prețului mediu actual pentru energia electrică.

Acesta prezintă ponderea procentuală a componentelor prețului mediu stabilit de ANRE, și anume:

  • 67,4 % – costul de procurare a energiei electrice (Energocom și alți furnizori). Precizăm că, Republica Moldova procură circa 70 % din necesarul de energie de la centrala electrică de la Cuciurgan și/sau din Ucraina și doar aproximativ 30 % din energie se produce pe malul drept al Nistrului (Termoelectrica, Nodul Hidroenergetic Costești, surse regenerabile).
  • 6,5 % – costul serviciului de transport a energiei electrice prin rețelele de tensiune înaltă. Aceste costuri revin serviciilor prestate de către întreprinderea de stat Moldelectrica, care este responsabilă de întreținerea și exploatarea rețelelor de transport a energiei electrice.
  • 19,3 % – costul serviciului de distribuție a energiei electrice (Premier Energy Distribution). Operatorul de distribuție este responsabil de gestiunea, întreținerea și modernizarea rețelelor electrice (linii electrice aeriene, linii subterane, stații electrice, posturi de transformare – până la locul de consum / echipamentul de măsurare al consumatorului final).
  • 6,8 % – costul serviciului de furnizare a energiei electrice. Aceste cheltuieli îi revin furnizorului de energie (Premier Energy), care prestează serviciul de furnizare a energiei electrice în baza unui contract direct cu consumatorul final. Întreprinderea de furnizare gestionează contractele încheiate cu consumatorii finali, elaborează și expediază lunar facturi de plată, colectează plățile pentru energia electrică, gestionează datoriile etc.
13
Graficul ce prezintă
Structura totală a surselor de energie utilizate în anul precedent.

Acesta prezintă ponderea procentuală a procurărilor de energie din diferite surse utilizate.

    Spre exemplu, în anul 2022 structura surselor de energie a constitut:

  • 80, 4 % de la furnizorul central Energocom, care procurat energia electrică de la Centrala electrică de la Cuciurgan și de la alți furnizori.
  • 16,2 % de la furnizorul central Energocom, care a procurat energia de la centrala electrică locală (Termoelectrica).
  • 1,6 % din alte surse regenerabile
  • 1,8 % de la operatorul sistemului de transport Moldelectrica pentru acoperirea dezechilibrelor net.
14
Ne pasă de siguranța ta, de aceea, pe factură îți punem la dispoziție o listă de
Reguli de securitate electrică obligatorii
pentru tine și familia ta.
  • Nu interveniți în instalațiile electrice!
  • Nu atingeți conductoare electrice rupte sau căzute la pământ, îndepărtați-vă de ele la minim 8 metri, informați urgent operatorul de distribuție la telefonul 022 43 11 11.
  • Asigurați-vă că branșamentul, rețelele interne și cablurile electrice sunt intacte. Dacă izolația este deteriorată, acestea trebuie înlocuite.
  • Feriți cablurile electrice de sursele de căldură (plite, calorifere), nu le treceți pe sub ușă.
  • Este interzisă strămutarea branșamentului și a contorului electric fără permisiunea operatorului sistemului de distribuție.
  • Nu urcați pe piloni şi pe copacii din apropierea liniilor electrice, la distanțe inadmisibile de conductori există pericol de electrocutare.
  • Coordonați prealabil orice lucrări în preajma instalațiilor electrice.
  • Nu urcați pe piloni şi pe copacii din apropierea liniilor electrice, la distanțe inadmisibile de conductori există pericol de electrocutare.
  • Explicați copiilor regulile de securitate electrică și consecințele încălcării lor.
15Informații utile
– în acest compartiment sunt incluse unele date utile de care s-ar putea să ai nevoie:
  • Îți arătăm care sunt modalitățile de plată a facturii: prin internet, la oficiile furnizorului, sucursalele băncilor, oficiile poștale sau terminale.
  • Știai că poți să te înregistrezi în Cabinetul personal pentru a-ți gestiona contul tău la distanță? Aici vei putea consulta lista facturilor emise, istoricul consumului, facturile spre achitare și soldul pentru fiecare loc de consum, să expediezi indicii contorului și să modifici datele tale de contact. Este o aplicație simplă, comodă și gratuită.
  • Îţi recomandăm să te abonezi pentru recepționarea copiei facturii pe email. Astfel vei fi sigur că o primești imediat în ziua următoare după citirea contorului și nu mai trebuie să-ți faci griji, că ar putea să întârzie sau să se piardă în procesul distribuirii
  • Te informăm că activitatea Premier Energy este reglementată de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, iar prețurile reglementate pentru energia electrică le poți consulta pe următorul link: https://premierenergy.md/preturi-reglementate-in-vigoare/
  • Pentru informații referitoare la Măsurile de eficiență energetică poți contacta Agenția pentru Eficiență Energetică sau poţi accesa pagina noastră web, unde vei găsi mai multe recomandări de economisire a energiei electrice.
  • Dacă factura a fost achitată cu depăşirea termenului indicat, te rugăm să ne anunţi imediat la telefonul sau nr.de fax indicat în factură, inclusiv, să prezinti dovada plăţii facturii prin completarea cererii online „Confirmarea plății” https://premierenergy.md/asistenta/solicitari/
  • Consumatorul este în drept să soluţioneze neînţelegerile apărute cu furnizorul pe cale extrajudiciară. Decizia furnizorului emisă în conformitate cu pct.143 al Regulamentului privind furnizarea energiei electrice, poate fi contestată de consumatorul final în instanţa de judecată în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.
  • Și nu în ultimul rând, în cazul când cunoști, presupui sau suspectezi despre existența unor cazuri de consum fraudulos sau fraude din partea colaboratorilor noștri, te rugăm să completezi formularul online „Semnalează cazuri de fraudă și corupție” la adresa https://premierenergy.md/asistenta/solicitari/

Pentru orice detalii sau întrebări suntem la dispoziția ta la numărul 022 43 11 22.