Pentru o mai bună informare a opiniei publice privind impactul intemperiei din18 ianuarie, curent, asupra reţelelor de distribuţie a energiei electrice către consumatori şi derularea acţiunilor de remediere a avariilor şi defecţiunilor produse în rezultat, întreprinderile Gas Natural Fenosa în Moldova prezintă o sinteză a acestora.
- Codul portocaliu manifestat prin vânt puternic cu o intensitate de 15-18 m/s şi precipitaţiile mixte sub formă de lapoviță și zăpadă umedă ce s-au depus pe liniile electrice aeriene (LEA) şi instalaţii începând cu ora 2:00 a zilei de 18 ianuarie până la ora 18:00 au cauzat numeroase rupturi de conductoare și multiple defecţiuni care au afectat în avalanşă furnizarea energiei electrice parţial sau în totalitate în partea de centru și sud a țării.
- Întreprinderile energetice au mobilizat peste 400 de persoane, inclusiv peste 120 de echipe din cadrul brigăzilor sale operative și ale antreprenorilor săi, operatori ai rețelelor electrice și ai Oficiului Telefonic 24h, au alocat toate resursele și tehnica necesară pentru a face față problemelor de furnizare a energiei electrice cauzate de intemperie.
- Realimentarea cu energie electrică a localităților afectate din sectoarele Chişinău şi Orhei a fost finalizată vineri, 19 ianuarie, în sectorul Sud – sâmbătă, 20 ianuarie şi duminică, 21 ianuarie în sectorul Anenii Noi, zonă în care s-au înregistrat cele mai multe localităţi și unde accesul personalului operativ la liniile electrice aeriene (LEA) în câmpiile întroienite rămânea dificil pe parcursul mai multor zile.
- În paralel întreprinderea a continuat lucrările pentru soluţionarea incidentelor din reţelele de joasă tensiune şi a avizelor particulare de la consumatori.
În legătură cu această situație Gas Natural Fenosa în Moldova a anunțat în cadrul companiei situație de urgență, fiind activat Comitetul de Criză, care a organizat lucrările operative de restabilite a furnizării energiei electrice şi a monitorizat continuu derularea acestora în condiţii de securitate.
În data de 18 ianuarie, ora 15:00, s-a înregistrat un nivel maxim al numărului de consumatori afectați, de peste 170 000 de locuri de consum din aproximativ 282 de localități, care au fost parțial sau total deconectate de la sursa de energie electrică, cei mai mulți fiind din zonele de centru și sud ale țării, iar numărul de linii de tensiune medie 6-10kV deconectate s-a ridicat la 237.
Pentru deblocarea accesului în localităţile afectate şi coordonarea activităţilor sale, Gas Natural Fenosa în Moldova a fost în continuă colaborare cu Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale și autoritățile publice locale în persoana consiliilor raionale şi a primăriilor. Compania apreciază mult efortul depus de aceste echipe pentru a munci departe de casă şi familie în condiţii dificile cot la cot cu echipele noastre, cu unicul scop de a restabili cât mai curând posibil şi în condiţii sigure, furnizarea energiei electrice în zonele afectate.
Trebuie să menționăm că unul din factorii importanți care au îngreunat lucrările de restabilire a energiei electrice în aceste condiții foarte dificile, l-a constituit caracterul instabil al timpului, în special pe parcursul zilei de joi, 18 ianuarie manifestat prin rafale puternice de vânt, care au favorizat condiții pentru noi întreruperi ale energiei în rețelele deja puternic afectate de intemperia din ziua anterioară. De asemenea remarcăm vizibilitatea redusă și imposibilitatea de desfășurare a lucrărilor în condiții de securitate de către personalul operativ din teren, precum și accesul dificil la liniile electrice aeriene (LEA) în câmpiile întroienite, în special în unele localități din raioanele Anenii Noi, Căușeni, Stefan Vodă, Cimișlia unde echipajele brigăzilor operative se împotmoleau în nămeți.
Nimic nu este mai important decât securitatea și sănătatea. De aceea atragem continuu o atenție deosebită acestui aspect important, în raport cu fiecare persoană, fie angajat, antreprenor sau client al companiei. Dat fiind faptul că pe parcursul acestor zile au fost înregistrate peste 1 000 de avize de rupturi de conductoare, prioritatea companiei a fost localizarea și înlăturarea acestora, precum și atenționarea continuă a populației privind necesitatea respectării stricte a regulilor de securitate, prin intermediul mijloacelor mass media, posturi de radio și televiziune, rețelelor de socializare cu unicul scop de a preveni oricare situație de risc în rândul persoanelor. Prin urmare ne bucurăm că am reușit să menținem și să asigurăm angajamentul nostru pentru securitate și să evităm oricare accident.
În următoarele zile vom publica un raport similar cu privire la situația operativă din luna aprilie 2017 ca rezultat al condițiilor meteorologice excepționale, pentru a oferi publicului informații obiective referitoare la localitățile afectate de intemperie și durata deconectărilor. Scopul nostru este de a aduce claritate cu privire la cele întâmplate, de a evidenția efortul constant pentru soluționarea incidentelor înregistrate drept consecință a manifestării unor condiții climatice deosebite și de a oferi într-un mod transparent toată informația necesară cu privire la resursele alocate, atât în ceea ce ține de personalul operativ, cât și oricare alte detalii suplimentare, și despre perioada de restabilire a furnizării energiei electrice.
În conformitate cu criteriile internaționale a modului de acțiune în cazul situațiilor excepționale, precum cea care a avut loc, este esențial ca toate părțile antrenate în furnizarea energiei electrice să dispună de informații cât mai detaliate pentru a evita, astfel, exagerările, care ar putea să nu corespundă realității. Situația excepțională din luna aprilie anul trecut a constituit un fenomen mai puțin obișnuit, cu o rată de apariție foarte rară, care a avut un impact major asupra întregii infrastructuri, inclusiv din sectorul energetic. Datorită eforturilor și mobilizării maxime a echipelor noastre operative, soluționarea treptată a incidentelor din rețelele de tensiune înaltă a durat 2 zile, în media tensiune 5 zile, iar în rețelele de tensiune joasă într-o perioadă maximă de până la 10 zile, față de 1,5 luni, așa cum a declarat recent Prim Ministrul Republicii Moldova. Acestea sunt date constatabile, confirmate și obiective, înregistrate în sistemele informatice de control și gestiune automată SCADA, Sistemul de Gestiune a Incidentelor (SGI), care pot fi consultate oricând în cadrul companiei și puse la dispoziție autorităților în caz de necesitate.
Remarcăm și apreciem gradul înalt de flexibilitate și mobilitate al echipelor noastre operative și ale antreprenorilor noștri, care în pofida condițiilor meteorologice foarte dificile au reușit să restabilească definitiv serviciul de furnizare a energiei electrice tuturor consumatorilor din localitățile afectate, până la soluționarea ultimului incident. În același timp, administrația întreprinderilor Gas Natural Fenosa în Moldova își exprimă recunoștința față de clienții săi pentru înțelegerea manifestată în această situație complicată, asigurându-i că se depun toate eforturile pentru îmbunătățirea continuă a serviciilor prestate. Fiecare situație neordinară sau criză ne oferă o lecție de învățat și reprezintă un punct de îmbunătățire, de dezvoltare și consolidare a angajamentului nostru de a excela în prestarea unui serviciu calitativ și fiabil.
Departamentul Relații Externe și Comunicare
I.C.S Red Union Fenosa S.A