Modificările operate în Codul contravențional contravin actelor normative în vigoare și vor conduce inevitabil la majorarea prețului de furnizare a energiei electrice

Întreprinderea Premier Energy își exprimă opinia în legătură cu recenta aprobare în lectură finală de către Parlamentul R. Moldova, a proiectului de lege ce prevede modificări la articolul 161 al Codului Contravențional al Republicii Moldova nr. 218/2008 prin intermediul căreia deconectarea instalațiilor electrice poate fi efectuată numai după 10 zile de la data recepționării confirmate în scris de către consumator a preavizului expediat de furnizor ca urmare a expirării termenului de achitare a facturii de energie electrică.

În primul rând, menționăm că această inițiativă legislativă, a fost votată fără consultarea operatorilor din sectorul energetic și ignorând avizul  negativ al Agenției pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Modificările operate în Codul Contravențional intră în contradicție cu actele normative de reglementare în domeniul energetic și prevederile Legii cu privire la energia electrică, nr.107/2016, care stabilesc expres modalitatea de preavizare și de informare a consumatorului despre termenul de plată a facturii și consecințele neachitării acesteia.

Atragem atenția, că această modificare legislativă va aduce după sine costuri suplimentare atât pentru furnizori, cât și pentru consumatori, conducând inevitabil la majorarea prețului reglementat de furnizare a energiei electrice, dat fiind faptul că aceasta implică cheltuieli complementare legate de necesitatea angajării personalului adițional pentru emiterea și distribuirea preavizului adăugător, recepționarea și stocarea confirmării scrise și implementarea sistemelor informatice necesare pentru gestiunea și controlul automatizat al întregului proces. Precizăm că, costurile suplimentare estimative constituie circa 27 de milioane de lei pe an (doar pentru ÎCS „Premier Energy” SRL), ceea ce reprezintă o creștere a prețului mediu de furnizare a energiei electrice cu 0,7% (1,07 bani / kWh) sau echivalentul a 15 lei anual pentru un consumator care consumă în medie 120 kWh pe lună. În plus, și consumatorii de bună credință care își onorează obligațiile în termen vor suporta parțial costurile cauzate de consumatorii care nu își onorează obligațiile de plată în termenul prestabilit.

Principala dificultate operațională pe care o implică noua obligație impusă, este faptul că se necesită o confirmare în scris din partea consumatorului privind recepționarea avizului suplimentar despre depășirea termenului de achitare a facturii pentru consumul energiei electrice și consecința care derivă din aceasta — deconectarea instalației sale electrice. Ținând cont de faptul că în majoritatea cazurilor, consumatorul nu se află acasă în momentul livrării avizului, acest lucru va îngreuna procesul de recepționare a acestuia. În plus, experiența acumulată ne demonstrează că doar un grup limitat de consumatori, și de obicei, nu cei care au un consum mic, ar putea abuza de această nouă reglementare, încercând în mod intenționat să evite plata pentru consumul de energie electrică, prin refuzul de a confirma în scris recepționarea notificării prealabile, fapt care va fi în defavoarea majorității consumatorilor care își îndeplinesc în mod responsabil angajamentele de plată.


Prin urmare, această măsură va spori nivelul riscurilor în sectorul energetic prin înrăutățirea capacității de încasare a plăților pentru facturile la energia electrică. În cazul în care prin această nouă reglementare încasările vor scădea cu doar 1%, impactul negativ asupra fluxurilor financiare ale sectorului va constitui aproximativ 40 milioane lei.

Este oare necesară o asemenea măsură?! Precizăm că în perioada stării de urgență, furnizorii de energie nu deconectează consumatorii pentru întârzierea plăților și în afară de aceasta, rata ridicată a disciplinei de plată din partea majorității consumatorilor prezintă un număr redus de deconectări, astfel încât această inițiativă pare a fi una inutilă în condiții obișnuite.

Menționăm, că la un număr total de aproape un milion de consumatori deserviți de Premier Energy, pot apărea unele anomalii și erori neintenționate în procesul de lucru. Într-o astfel de situație, consumatorul poate să ne contacteze direct pentru a-și prezenta reclamația sa. Precizăm că, rata reclamațiilor din partea consumatorilor constituie în medie 0,4% lunar (aprox. 4.000 de consumatori). Totodată, consumatorii își pot apăra drepturile apelând la suportul ANRE, precum și pe cale judiciară. Dar promulgarea unui proiect de lege pentru a corecta unele posibile cazuri singulare, în opinia noastră nu este o soluție potrivită.

În concluzie, prin justificarea „susținerii consumatorilor de energie electrică afectați de criza provocată de pandemia de COVID-19”, acest proiect de lege afectează costurile activității de furnizare a energiei electrice, procesele de încasări și lichidități disponibile pentru achiziționarea energiei electrice și cel mai important, acesta va avea un impact asupra prețului de furnizare pentru consumatorii finali. Considerăm că, această inițiativă normativă este una nechibzuită și ineficientă, care pe lângă faptul că distanțează Republica Moldova de bunele practici internaționale, aceasta împiedică orientarea proceselor de lucru spre o gestionare digitală.

În cele din urmă, facem apel către autoritățile centrale ale statului și Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică ca să relanseze un dialog constructiv cu părțile interesate pentru a continua să avansăm în procesul de îmbunătățire și modernizare a sectorului energetic, dar fără a provoca incertitudini și riscuri suplimentare.


Departamentul Relații Externe și Comunicare

ÎCS „Premier Energy” SRL

Replica Tag Heuer Replica Hublot watches fake rolex for sale imitation service breitling fake Watch Explorer faux cheap clone breitling watch replica watch china buy christian louboutin black slingback replica rolex imitation knockoff Montblanc Watches